TMD, Purentaongelmien fysioterapia

Mitä on TMD-fysioterapia?
TMD lyhenne muodostuu sanoista Tempomandibular Disorder ja se on yleisnimitys leukanivelten, puremalihasten, hampaiston ja niihin läheisesti liittyvien kudosten sairaus- ja kiputiloille sekä toimintahäiriöille. TMD:n hoidon tarvetta esiintyy arvioiden mukaan 7-9%:lla suomalaisista. Hoidon ennuste on yleensä hyvä.
TMD:n tavallisimpia oireita?
  • leukaniveläänet
  • leukanivelten tai puremalihasten kipu
  • suun rajoittunut avautuminen
  • alaleuan liikehäiriöt, esim. leuan sivuliike suuta avatessa ja/tai sulkiessa
  • päänsärky
  • kasvokipu
  • korvakipu
  • kipuja voi esiintyä myös kielessä, ikenissä ja hampaissa
  • oireena voi olla myös kurkun kiristyksen tunnetta, palan tunne kurkussa, äänen tuoton ongelmia, lihassärkyä niskoissa ja hartioissa
  • kipu vo säteillä myös silmien taakse, leukoihin, ohimoille ja toisinaan yläraajaan saakka
Jyväskylän Kirorpaktiikka ja Hyvinvointiklinikassa purentaan perehtynyt fysioterapeutti ja/tai kiropraktikko arvioi ja tutkii purentaongelmat ja niiden yhteyden asiakkaan oireistoon.
Tietoa erikois- ja hammaslääkäreille:
Kiropraktikon/fysioterapeutin tutkimuksessa aina mitataan suun liikkeet ja mahdollinen ylipurenta. Lähettävälle erikoishammaslääkärille ja/tai suosittelevalle hammaslääkärille toimitetaan aina ainakin seuraavat tiedot: VAS, HYP, VYP, kärkivälin, protruusion ja laterotruusioiden mitat seurannan mahdollistamiseksi.
Tyypillisimpiä puremaelimistön toimintahäiriöitä:
  • Myalgia
  • Myofasciaalinen kipu ja heijastekipu
  • TMD-peräinen päänsärky
  • Artralgia
  • Palautuva diskusdislokaatio ilman rajoitusta tai ajoittaisella suun avausrajoituksella
  • Degeneratiivinen nivelsairaus
  • Palautumaton diskusdislokaatio
  • Subluksaatio
KiHy Klinikalla TMD ongelmiin niin fysioterapiassa kuin kiropraktiikassa on erikoistunut Tuomo Pieti
Meiltä löytyy myös purentalihaksien hierontaan erikoistunut urheiluhieroja Olli Hakkarainen
Varaa aika

KiHy Klinikka: Jyväskylän Kiropraktiikka & Hyvinvointiklinikka: Kiropraktikko, Fysioterapeutti, Urheiluhieroja, hieronta Jyväskylä.