Hoitosuositukset

Manuaalista terapiaa yksin tai yhdistettynä harjoitteisiin suositellaan näytön perusteella
  • akuutin ja kroonisen selkäkivun hoidossa 5 (7)
  • niska-hartiavaivoista 6
  • niskaperäisessä päänsäryssä 7
  • niskaperäisessä huimauksessa 7
  • alaselän välilevytyrässä 8
  • iskias-ja jalkaan säteilevässä kivussa 9.
Akuutissa ja kroonisessa alaselkäkivussa manuaalista terapiaa suositellaan maailmanlaajuisesti käytännössä kaikissa korkealuokkaisissa hoitosuosituksissa 5. (7)
Duodecim.
Tarkennuksena ja lisäyksenä Terveyskirjaston suosituksiin HVLA (High-Velocity Low-Amplitude) manipulaatiota yksin tai yhdistettynä harjoitteisiin suositellaan:
  • Kroonisessa alaselkäkivussa HVLA manipulaatiolla ja mobilisaatiolla kohtalainen vaikuttavuus. Manipulaation vaikuttavuus on näistä parempi. Molemmat näistä ovat turvallisia hoitomuotoja. (7)
  • SI -nivelien toimintahäiriöissä (SIJD sacroiliac joint dysfunction) (1)
  • Migreenisairauksien esiintymistiheyden, keston ja voimakkuuden vähentämisessä (2-4)
  • Vanhempien ihmisten tasapainohäiriöissä (5-6)
Yhteenvetona Kiropraktikko voi auttaa sinua seuraavanlaisissa vaivoissa:
  • alaselkäkipu
  • niskakipu
  • päänsäryt
  • migreenit
  • hartiaseudun kivut
  • välilevynvauriot sekä iskias
  • nivus sekä lantiorenkaan ongelmat, SI – nivelien häiriöt (myös nuoret, seniorit, odottavat/synnyttäneet äidit)
  • urheiluvammat
  • tasapainohäiriöt, vertigo- sekä huimaus tyyppiset oireet
  • rintarangan jäykkyys ja kiputilat
  • muut ala- ja yläraajojen ongelmat (puutumiset, tenniskyynärpää, golf kyynärpää, polvikipu sekä muut rasitusvammat)
  • olkapäävaivat
  • selkäkipu

(1) Al-Subafi et al., (2017) The effectiveness of physiotherapy interventions for sacroiliac joint dysfunction: a systematic review. The Journal of Physical Therapy Science, 29: pp. 1689-1694.
(2) Chaibi A, Tuchin PJ, Russell MB. (2011). Manual therapies for migraine: a systematic review. J Headache Pain. 12: pp.127–133.
(3) Nelson CF, Bronfort G, Evans R, Boline P, Goldsmith C, Anderson AV. (1998) The efficacy of spinal manipulation, amitriptyline and the combination of both therapies for the prophylaxis of migraine headache. J Manipulative Physiol Ther. 21: pp. 511–519.
(4) Tuchin PJ, Pollard H, Bonello R. (2000) A randomized controlled trial of chiropractic spinal manipulative therapy for migraine. J Manipulative Physiol Ther. 23: pp. 91–95.
(5) Dougherty PE, Hawk C, Weiner DK, Gleberzon B, Andrew K, Killinger L. The role of chiropractic care in older adults. Chiropr Man Therap. 2012;20(1):3
(6) Hawk C, Pfefer MT, Strunk R, Ramcharan M, Uhl N. Feasibility study of short-term effects of chiropractic manipulation on older adults with impaired balance. J Chiropr Med. Dec 2007;6(4):121-131
(7) Coulter, ID., Crawford, C., Hurwitz, EL., Vernon, H., Khorsan, R., Booth, MS., Herman, P., (2018) Manipulation and mobilization for treating chronic low back pain: a systematic review and meta-analysis. The Spine Journal 18(5):866-879. DOI: https://doi.org/10.1016/j.spinee.2018.01.013

KiHy Klinikka: Jyväskylän Kiropraktiikka & Hyvinvointiklinikka: Kiropraktikko, Fysioterapeutti, hieronta Jyväskylä.