TMD, leukanivel ja purentaongelmaiset

Mikä ihmeen TMD?
TMD lyhenne muodostuu sanoista Tempomandibular Disorder ja se on yleisnimitys leukanivelten, puremalihasten, hampaiston ja niihin läheisesti liittyvien kudosten sairaus- ja kiputiloille sekä toimintahäiriöille. TMD:n hoidon tarvetta esiintyy arvioiden mukaan 7-9%:lla suomalaisista. Hoidon ennuste on yleensä hyvä.
TMD:n tavallisimpia oireita?
  • leukaniveläänet
  • leukanivelten tai puremalihasten kipu
  • suun rajoittunut avautuminen
  • alaleuan liikehäiriöt, esim. leuan sivuliike suuta avatessa ja/tai sulkiessa
  • päänsärky
  • kasvokipu
  • korvakipu
  • kipuja voi esiintyä myös kielessä, ikenissä ja hampaissa
  • oireena voi olla myös kurkun kiristyksen tunnetta, palan tunne kurkussa, äänen tuoton ongelmia, lihassärkyä niskoissa ja hartioissa
  • kipu vo säteillä myös silmien taakse, leukoihin, ohimoille ja toisinaan yläraajaan saakka
Jyväskylän Kiropraktiikka ja Hyvinvointiklinikassa purentaan perehtynyt fysioterapeutti ja/tai kiropraktikko arvioi ja tutkii purentaongelmat ja niiden yhteyden asiakkaan oireistoon.
Tietoa erikois- ja hammaslääkäreille:
Kiropraktikon/fysioterapeutin tutkimuksessa aina mitataan suun liikkeet ja mahdollinen ylipurenta. Lähettävälle erikoishammaslääkärille ja/tai suosittelevalle hammaslääkärille toimitetaan aina ainakin seuraavat tiedot: VAS, HYP, VYP, kärkivälin, protruusion ja laterotruusioiden mitat seurannan mahdollistamiseksi.
Tyypillisimpiä puremaelimistön toimintahäiriöitä:
  • Myalgia
  • Myofasciaalinen kipu ja heijastekipu
  • TMD-peräinen päänsärky
  • Artralgia
  • Palautuva diskusdislokaatio ilman rajoitusta tai ajoittaisella suun avausrajoituksella
  • Degeneratiivinen nivelsairaus
  • Palautumaton diskusdislokaatio
  • Subluksaatio
KiHy Klinikalla TMD ongelmiin niin fysioterapiassa kuin kiropraktiikassa on erikoistunut Tuomo Pieti ja Kristian Santikko
Meiltä löytyy myös purentalihaksien hierontaan erikoistunut urheiluhieroja Olli Hakkarainen ja Miika Blomqvistsekä fysioterapeutti Kristian Santikko

Purentalihasten hieronta
Hoidossa tutkitaan leukanivelen liikkuvuutta sekä purentaan vaikuttavien lihasten jännittyneisyyttä. Käsittelyssä keskitytään purentalihasten lisäksi, kaularangan alueelle sekä hengitystä avustaviin lihaksiin.
Purentalihasten hieronnassa, kuten kaikessa hieronnassa sovelletaan eri tekniikoita yksilöllisesti ongelman mukaan. Tutustu urheiluhierontaan.
Milloin purentalihasten hierontaan?
  • Stressi
  • Narskuttelu
  • Korvakipu tai soiminen
  • Nivelen liikkeen rajoittuneisuus
  • Jatkuvat päänsäryt
Kuka voi hakeutua hierontaan?
  • Nuori
  • työikäinen
  • eläkeläinen
  • aktiiviliikkuja tai kilpaurheilija yms.
  • Kuka tahansa

@kihyklinikka Jyväskylä – Jyväskylän Kiropraktiikka & Hyvinvointiklinikka: Kiropraktikko, Fysioterapeutti, Urheiluhieroja, hieronta Jyväskylä.