Perttu Riipinen

Olen valmistunut kiropraktikoksi kesällä 2019 University of South Wales-yliopistosta. Aikaisempaa kokemusta terveydenhuollon alalta löytyy urheiluhieronnan puolelta. Hierojaksi valmistuin Tampereen Urheiluhierojakoulusta vuonna 2014.

Kiropraktiikan pariin minut vei kiinnostus ymmärtää paremmin miksi ihminen kokee kipua ja kyky diagnosoida sekä tarjota kokonaisvaltaisempaa hoitoa. Opiskelemaan lähtiessäni koin että ala olisi hyvä jatkumo hierojan koulutukselleni.

Maisterin työni yliopistossa tein liittyen manuaaliterapia-hoitojen tarkkuuteen sekä usein käytettyjen diagnostiikka-testien ja palpaation luotettavuuteen hoitotyössä. Työni mahdollisti myös pääsyn Chiropractic Research Council-organisaation rahoittamaan Versus Arthritis (aiemmin Arthritis Research UK) harjoittelupaikkaan, jossa menneen kesän aikana tutkin ihmisten ymmärrystä heidän alaselkäkivusta ja siitä mikä kivun aiheuttaa, sekä miten nämä uskomukset vaikuttavat siihen miten ihminen itse kokee että kipua tulisi parhaiten hoitaa. Työtäni pääsin esittelemään mm. Oxfordin yliopistolla kesän päätteeksi ja nyt tavoitteena on julkaista tutkimus maailmanlaajuisesti.

Minulle kiropraktiikka on ihmisen hoitamista kokonaisvaltaisesti huomioiden yksilön tarpeet sekä tavoitteet, ja hoito suunnitellaan yksilökohtaisesti kansainvälisten hoitosuosituksien sekä viimeisimpien tutkimustulosten muokaisesti. Erityisen tärkeänä pidän sitä että ihminen oppii ymmärtämään paremmin mitä kipu on, jonka myötä kykenee tehokkaammin hoitamaan kipua omatoimisesti passiivisen hoidon ohella. Siispä keskustelu kivusta ja opastaminen aktiiviseen hoitoon on erityisen tärkeä ja oleellinen osa jokaista hoitosuunnitelmaa jonka laadin. Tämän ohella sovellan hoitoon yhdessä manuaaliterapiaa sekä liikkumista ja harjoittelua yksilön tarpeiden mukaisesti.

Hoidan pääsääntöisesti yleisiä selkä- ja niskavaivoja, joista omaksi vahvuukseni koen pitkittyneet alaselkäkivut, jotka ovat myös minulle se suurin mielenkiinnon kohteeni alan parissa.

pertturiipinen.92@gmail.com

perttu.riipinen@kihy.fi