Alaselkä

Alaselkäkipu on maailman yleisin tuki- ja liikuntaelinten vaiva joka vaivaa miltei 600:aa miljoonaa ihmistä ympäri maailman kokoajan. Vain noin 1% selkäkivuista omaa vakavan syyn taustalla, joka vaatii välitöntä lääketieteellistä hoitoa.

Suurimmaksi osaksi alaselkäkipu on epäspesifistä. Tämä tarkoittaa sitä, että mitään yksittäistä rakennetta ei voida tarkasti syyttää kivusta. Usein alaselkäkipuun vaikuttaa todella moni tekijä fyysisen ja henkisen

Etkö ole saanut vielä diagnoosia vaivaasi?

Alaselän oireisiin meillä ovat erikoistuneet kiropraktikko Tuomo Pieti, osteopaatti Sara Vuoristo ja naprapaatti Lauri Koho. Varaa aika ensikäynnille, niin selvitetään yhdessä oireidesi syntyperä!

Varaa aika ensikäynnille!
Tältä sivulta löydät tietoa näistä aiheista: (hyppää kohtaan klikkaamalla)

Noidannuoli eli lumbago

Nyky-ymmärryksen mukaan noidannuoli on äkillinen lihasspasmi (kramppi) tai pieni venähdys, joka voi pahimmillaan aiheuttaa todella lamaannuttavaa kipua. Noidannuoli saattaa tuntua esim. pienenä nitkahduksena mm. kenkiä laittaessa. Tämän lihaskrampin myötä liikkumisesta tulee vaikeaa ja ihminen saattaa kovan kivun myötä olla jopa hieman vinossa. On myös tyypillistä, että jokin tietty liikesuunta on kipeämpi kuin toinen.

Vastaavassa tapauksessa lihasspasmi on aivojen tapa hidastaa ihmisen menoa, vaikkakin hieman ylireagoivasti. Yleisesti ottaen noidannuolet yhdistetään ”huonosti tehtyyn” liikkeeseen, kuten pyörällä selällä nostamiseen. Kuitenkin kyse on enemmänkin kropan ylikuormituksesta tai liikkeestä, johon keho ei ollut täysin valmis.

Noidannuoli oireilee yleensä seuraavanlaisesti:

• Äkillinen paikallinen kipu, jonka myötä liikkumisesta tulee vaikeaa
  • Yksi tai useampi liikesuunta on kipeä (mm. eteentaivutus tekee pahaa)
  • Kivun voimakkuus voi vaihdella lievästä epämukavuudesta täysin lamaannuttavaan kipuun
  • Noidannuoli ei varsinaisesti aiheuta heikkoutta tai säteilevää kipua jalkoihin, vaikkakin kipu itsessään saattaa joskus aiheuttaa todella yksilöllisiä oireita.

Noidannuolen hoidossa keskitytään yleisesti kivun hoitoon sekä selän toiminnan normalisointiin. Vuodelepo ei ole suotavaa ja yleisesti liikkumista suositellaan vahvasti kivun sallimien rajojen sisällä. Selän kipua voidaan myös helpottaa manuaalisen terapian avulla. Tässä mm. kiropraktikko voi auttaa lihasten rentouttamisessa sekä selkärangan liikkeen palauttamisessa. Kategorisesti noidannuoli menee epäspesifin alaselkäkivun ”alle”

Jyväskylässä noidannuoliin ovat erikoistuneet:
Kiropraktikko Tuomo Pieti, naprapaatti Lauri Koho sekä osteopaatti Sara Vuoristo

Iskias vaiva

Iskias vaiva johtuu suurimmaksi osaksi fyysisestä paineesta, joka kohdistuu selkäydinhermoon alaselässä. Fyysinen paine saattaa johtua välilevynpullistumasta tai ikääntymisen tuomasta ahtaumasta. Myös välilevyn repeämä saattaa aiheuttaa kemiallisen reaktion vastaavissa hermoissa. Joskus niin kutsuttu piriformissyndrooma sekoitetaan vastaavaan hermoperäiseen ärsytykseen.

Iskiasvaiva lähtökohtaisesti aiheuttaa säteilevää kipua, sen hermon mukaisesti johon paine kohdistuu. Selkäkipu ei ole dominantti oire iskiasvaivassa.

Iskiasvaiva saattaa oireilla seuraavanlaisesti: Pakaraan, takareiteen & pohkeeseen tai jalkaterään sekä varpaisiin

• Sykkivänä polttavana tai terävänä kipuna
  • Pistelynä tai puutumisena
  • Jalan heikkoutena (esim läpsyjalka tai kyvyttömyys kävellä varpaillaan)

Oireet saatavat pahentua esim. vessassa käydessä, aivastaessa, yskiessä tai eteen taivuttaessa.

Milloin hakeutua Lääkäriin:

Ulostamisen tai virtsaamisen pidättämisen häiriö

Genitaalialueiden tunnottumuus

Molempien jalkojen puutuneisuus / heikkous.

Iskiasvaivan hoito

Iskiasvaivan hoito painottuu liikkeeseen, kivun hoitoon ja yksilön toimintakyvyn parantamiseen. Tähän pyritään mahdollisimman tehokkaasti harjoitteiden ja manuaalisen terapian keinoin. Maltilliset iskiasoireet eivät ole vasta-aiheena manuaaliselle käsittelylle.

Jyväskylässä iskias vaivoihin ovat erikoistuneet:
Kiropraktikko Tuomo Pieti, osteopaatti Sara Vuoristo sekä naprapaatti Lauri Koho

Alaselän hoito KiHy Turku

Välilevyn pullistumat

Yksi yleisimpiä syitä hakeutua hoitoon kiropraktikolle, naprapaatille, osteopaatille tai fysioterapeutille alaselkäkivun takia ovat välilevyn pullistumat ja vauriot. Yleisesti pullistumia esiintyy pienen pienistä suurempiin repeämiin. Kuitenkin on hyvä tietää, että välilevyn muutoksia / vaurioita on miltei yhtä paljon oireettomilla kuin oireellisilla ihmisillä. Tästä syystä emme voi todeta esim. pienemmän välilevyn pullistuman olevan välttämättä ainoa syy alaselkäkivulle.

Jos pullistuma /välilevytyrä on suuri ja täten painaa hermokudokseen, puhumme useimmiten iskiasvaivasta. Näissä tapauksissa jalkoihinsäteilevä oireilu pahempi kuin selkäkipu itsessään.

Välilevyperäiset vaivat ovat melko yleisiä jo nuoruudesta lähtien, vaikkakin iän puolesta niiden esiintyvyys kasvaa entisestään. Alaselkäkipu on harvoin vakavaa, vaikkakin tämä saattaa huolestuttaa niin yksilöä, kuin hänen vanhempiaan. Selkäkipu on hyvä tutkituttaa ammattilaisella, jos se herättää huolta.

Välilevyn pullistumat saattavat oireilla seuraavilla tavoilla:
  • Aamun ensimmäisten liikkeiden vaikeudet: sukkien ja kenkien laittaminen haasteellista
  • Yksi tai useampi liikesuunta on kipeä (mm. lattialle kurotus tekee pahaa)
  • Kipua istuessa tai siitä ylös noustessa
  • Kramppaavat alaselän ja pakaran lihakset
  • Makuuasento saattaa helpottaa oireita

Välilevyn pullistumien hoito on usein saman tyyppistä kuin monen muun alaselkäkivun. On hyvä määrittää mitkä liikkeet tai liikesuunnat ovat kivuliaita ja etsiä ratkaisuja, miten niitä voidaan helpottaa. Myös käsin tehtävällä hoidolla voidaan auttaa kivun lievittämisessä sekä liikeratojen parantamisessa ja täten liikkeen laatu paranee.

Jyväskylässä välilevyongelmiin ovat erikoistuneet:

Spondylolyysi

Spondylolyysissä selkänikaman takakaaressa tapahtuu pieni murtuma. Tämä on varsin yleinen vaiva ja lähtökohtaisesti näitä esiintyy jonkin verran myös oireettomilla ihmisillä. Takakaaren murtumalle altistaa enemmän tietyt urheilulajit (kuten voimistelu, taitoluistelu tai jalkapallo).

Spondylolyysi ei itsessään ole vaarallinen ja saattaa olla melko huomaamaton, jos nikaman siirtymistä ei tapahdu.

Spondylolyysi muuttuu spondylolisteesiksi kun takakaaren murtuma mahdollistaa nikaman siirtymisen eteenpäin alla olevaan nikamaan nähden. Eteenpäin siirtyminen on usein maltillista, eikä johda sen suurempiin toimenpiteisiin. Yleisesti vastaavia murtumia esiintyy ylirasituksen, sekä liian yksipuoleisen rasituksen myötä. Myös nikaman synnynnäisellä rakenteella voi olla osansa.

Hoito on yleisesti ottaen alkuunsa lepoa, jonka jälkeen selkää aletaan rasittamaan progressiivisesti. Liikunnan rooli on huomattavan suuri ja hyvin suunnitellut kuntoutussuunnitelmat ovat avain asemassa. Manuaalisesta terapiasta voi olla hyötyä kivun lievityksessä.

KiHyllä takakaaren murtumaan ja myös sen esiasteisiin ovat erikoistuneet:
Kiropraktikko Tuomo Pieti sekä naprapaatti Lauri Koho

Tämän alueen oireita hoitaa:

Tuomo Pieti

Kiropraktikko ja fysioterapeutti

Lauri Koho

Naprapaatti ja koulutettu hieroja

Kemal Könec

Koulutettu hieroja

Olli Hakkarainen

Koulutettu hieroja

Sara Vuoristo

Tutustu tästä

Pyrimme aina tarjoamaan mahdollisimman nopeaa, kustannustehokasta ja viimeisimpiin tutkimustuloksiin perustuvaa hoitoa Jyväskylässä.

Varaa aika hoitoon!

Varaa aika