Lantio ja lonkkakivut, lantionpohja

Lonkan ja lantion alueen vaivoja esiintyy yleisesti urheilijoilla ja iäkkäillä ihmisillä mutta myös raskauden aikana. Vaivojen hoidon tyyppi riippuu paljon vaivasta. Paikoitellen kuntoutus on ainoa keino, toisaalta taas manuaaliterapiaan painotetaan enemmän. Lantionpohjan oireisiin kuuluvat erilaiset kiputilat lantion alueella, yhdyntäkivut, virtsan- ja ulosteenkarkailu, mihin apu löytyy lantionpohjan fysioterapiasta.

Etkö ole saanut vielä diagnoosia vaivaasi?

Lantion ja lonkan seudun oireisiin meillä ovat erikoistuneet kiropraktikko Tuomo Pieti, naprapaatti Lauri Koho, sekä osteopaatti Niko Randelin (Mikkelissä). Lantionpohjaan meillä on erikoistunut äitiysfysioterapeutti Anne Leikas. Varaa aika ensikäynnille, niin selvitetään yhdessä oireidesi syntyperä!

Varaa aika ensikäynnille!
Tältä sivulta löydät tietoa näistä aiheista: (hyppää kohtaan klikkaamalla)

Kipua pakaran alueella?

Takareiden jännevaiva, high hamstring tendinopatia

High hamstring tendinopatia on ylemmän takareiden kiinnityskohdan jännevaiva joka kipuilee yleisesti istuinkyhmyn ja ylemmän takareiden alueella. Kipu saattaa tuntua vihlovana tai repivänä lihaksen venyessä, kuten eteenpäin taittaessa tai juoksutilanteissa. Pahoissa tapauksissa jopa istumisesta tulee kivuliasta.

Vaivaa esiintyy melko paljon urheilijoilla kuten juoksijoilla, tanssijoilla, voimistelijoilla ja luistelijoilla, mutta myös voimailulajeissa. Syynä vaivaan on yleisesti mikrotraumat joita jänteeseen on päässyt tapahtumaan sekä yksitoikkoinen ylirasitus. Hoidossa tärkeää on pienentää rasitusta joka kohdistuu jänteeseen. Manuaalisesta terapiasta voi olla hyvin apua kivun lievitykseen.

Jyväskylässä tähän oireeseen on erikoistunut:
Kiropraktikko Tuomo Pieti, naprapaatti Lauri Koho, fysioterapeutti Siru Salonen sekä fysioterapeutti Anne Leikas.

SI-Nivel ongelmat

SI-nivelen kipua esiintyy paikallisesti lantion takaosassa sekä alaselässä. joka saattaa paikoitellen säteillä myös pakaran ja jopa nivusen paikkeille. Vastaava kipu saattaa vaikeuttaa mm. eteenpäin taivutusta, jalan nostoa tai istumista.

SI-nivel on yksi kehon vahvimpia rakenteita ja sen paikaltaan lähteminen tai virheasennon saavuttaminen vaatisi todella korkeaenergistä traumaa. Käytänössä on mahdotonta, että SI-nivel voisi liikkua muutamaa milliä enemmän. Kuitenkin nivel voi rakenteineen ärtyä ja olla osana aiheuttamassa alaselkävaivoja.

SI-oireita voi tulla kehonkuormituksen muuttuessa raskauden myötä. Äitiysfysioterapiassa saa myös apua raskausajan lantion alueen kivuissa.

SI-Nivelen vaivoja KiHyllä on keskittynyt hoitamaan:
Kiropraktikko Tuomo Pieti, naprapaatti Lauri Koho, sekä fysioterapeutti Anne Leikas.

Lantion ja lonkon hoitaminen KiHy Turku

Lantionpohja

Lantionpohjan oireet voivat näyttäytyä kipuna, virtsan- tai ulosteenkarkailuna. Näillä on hyvin usein vaikutusta sosiaalisiin tilanteisiin osallistumiseen sekä osalla myös parisuhteeseen.

Kipu voi heijastua lantionpohjaan tai lantiosta myös kauemmas esim.sisäreiteen, pakaraan. Kivut voivat haitata päivittäistä elämää kuten esim.istumista, kävelemistä, yhdyntöjä. Lantion alueen ja lantionpohjan tutkiminen osana vartaloa ja kehoa sekä rentoutuskeinojen ohjaaminen ovat osa hoitoa. Hoidoissa ja ohjauksessa edetään asiakkaan kanssa keskustellen kohti hänen tavoitteitaan ja hänen toiveensa huomioiden.

Virtsankarkailu on yleinen vaiva, mutta se ei tarkoita, etteikö siihen voisi vaikuttaa. Kolmasosa synnyttäneistä äideistä kärsii virtsankarkailusta, ja vaivan yleisyys kasvaa, kun ikää tulee lisää. Aina virtsankarkailussa ei ole kyse lantionpohjan heikkoudesta, vaan kyse voi olla myös lihasten kireydestä tai hermotuksesta esim.nopeissa tai äkillisissä tilanteissa. Lantionpohjaa voidaan tutkia ultraäänellä, sisätutkimuksella ja/tai lantionpohjan EMG:llä, jossa elektrodi laitetaan emättimeen ja voidaan siten tutkia lantionpohjan lihasten sähköistä toimintaa.

Ulosteenkarkailua tai ilmankarkailua voi tulla synnytyksen jälkeen esim.repeämien vuoksi, lantionpohjan arpien vuoksi tai lantionpohjan heikkouden tai kireyden vuoksi. Arpikäsittelyt ja lantionpohjan toiminnan tutkiminen ja harjoittelu sekä ravinto-ohjaus ovat osa hoitosuunnitelmaa.

Lantionpohjan fysioterapia auttaa lantionpohjan toimintahäiriöissä sekä kivuissa. Lantionpohjan fysioterapia tähtää lihasten oikea-aikaiseen ja -suuntaiseen toimintaan yhdessä keskivartalon ja raajojen lihasten sekä pallean kanssa, lantionpohjan lihasten ja rentouden löytämiseen sekä tunnistamiseen. Lantionpohjan harjoittelussa harjoitellaan siis niiden oikea-aikaista toimintaa muiden lihasten kanssa sekä voimaa, nopeutta ja kestävyyttä, mutta myös rentoutta.

Lantionpohjan vaivoihin KiHyllä on erikoistunut:
Fysioterapeutti Anne Leikas

Lonkan ulkoreunan kipu ja bursiitti.

Lonkan ulkoreunan kipu on varsin yleinen vaiva joka saattaa vaivata esim rappusia kävelessä tai ylös noustessa. Usein vaiva diagnosoidaan bursan tulehduksena eli bursiittina, mutta nyky-ymmärryksen mukaan yhä useampi lonkan ulkoreunan kiputila olisi kuitenkin jänneperäinen.

Jännevaivojen hoito luonnollisesti eroaa paljon bursan hoidosta jossa ensisijaisesti rasitusta tulee välttää ja bursan tulehdus poistaa. Jännevaivoissa vastaavasti pyritään usein liikunnan kautta vaivaa helpottamaan.

Jyväskylässä tähän oireeseen on erikoistunut:
Kiropraktikko Tuomo Pieti, naprapaatti Lauri Koho, fysioterapeutti Siru Salonen, fysioterapeutti Anne Leikas sekä osteopaatti Niko Randelin (Mikkelissä).

Lonkkanivelen ongelmat

Lonkan alueelle kohdistuu paljon rasitusta ja useimmat lonkan vaivat ovatkin rasitusperäisiä. Ärtyviä rakenteita voi olla mm. luu, rusto tai pehmytkudos. Ikääntyvillä lonkan alueen rappeuma aiheuttaa usein kiputiloja ja vaikeuttaa liikkumista. Liikunnalle ja harjoittelulle on hyvää näyttöä lonkan nivelrikon hoidossa, miltei riippumatta sen vakavuudesta.

Camn & Pincer vaivat ovat lonkkamaljan reunoille syntyvän luukudoksen aiheuttamaa ärsytystä. Vaiva ei ole vakava, mutta saattaa ärsyttää lonkkaa kun päästään liikeratojen ääripäitä kohti. Näitä esiintyy erityisesti jääkiekkoilijoilla ja luistelijoilla. Vaivan hoito on usein ärsyttävän rasituksen keventämistä ja vastaavasti sen tilalle annettavia terapeuttisia harjoitteita.

Jyväskylässä tähän oireeseen ovat erikoistuneet:

Tämän alueen oireita hoitaa:

Tuomo Pieti

Kiropraktikko ja fysioterapeutti

Lauri Koho

Naprapaatti ja koulutettu hieroja

Anne Leikas

Fysioterapeutti ja LitM (liikuntafysiologia)

Siru Salonen

Fysioterapeutti

Kemal Könec

Koulutettu hieroja

Olli Hakkarainen

Koulutettu hieroja
Tutustu tästä

Pyrimme aina tarjoamaan mahdollisimman nopeaa, kustannustehokasta ja viimeisimpiin tutkimustuloksiin perustuvaa hoitoa Jyväskylässä.

Varaa aika hoitoon!

Varaa aika