Blogiartikkelit

Jalan tukipohjalliset

Onko sinulla jaloissa kipua? Tuleeko oireita kävellessä, juostessa tai harrastaessa? Tiesitkö, että jalkaterän ongelmat voivat oireilla kehossa myös ylöspäin polviin, lonkkiin ja jopa selkään asti. Tässä blogissa pohditaan; Milloin tukipohjalliset ovat vaihtoehto sinulle, Mitä kirjallisuus kertoo tukipohjallisista sekä Miten KiHy:llä tukipohjallisten suunnittelu ja valmistus toteutuvat.

Lantionpohja naisen elämänkaaren aikana

Lantionpohjan ongelmiin voi törmätä eri elämänvaiheissa. Lantionpohjan ongelmat ovat yleisiä, vaikka niistä ei yleisesti puhuta. Blogissa käydään läpi myös tekijöitä virtsankarkailun taustalla, joihin voi itse vaikuttaa, unohtamatta lantionpohjan harjoittelua. Tässä blogitekstissä lähtökohtana on naisten lantionpohja sekä lantionpohjaan vaikuttavat tekijät elämänkaaren aikana.

Fysioterapia
Oletko joskus kuulut puhuttavan tendinopatiasta?

Tendinopatia on yksi yleisimmistä pehmytkudoksen aiheuttamista pitkittyneistä kiputiloista. Tendinopatia on yksinkertaistettuna jänteen ylikuormitustila, mutta sen synty ja biomekanismi on monimutkaisempi prosessi. Tässä sinulle tiivistetty tietopaketti siitä, mitä on tendinopatia ja miten sitä voidaan hoitaa.

OSA 2/ Lantionpohja, virtsankarkailu, synnytys ja juoksu

Tämä blogin toinen osa käsittelee lantionpohjan harjoittelua sekä sisältää tutkimustietoa ja käytännön työstä saamaa kokemusta juoksusta ja synnytyksestä yhdistettynä lantionpohjaan. Jos haluat tutustua lantionpohjan rakenteisiin ja virtsankarkailun määritelmään sekä yleisyyteen, lue ensin osa 1.

OSA 1/ Lantionpohja, virtsankarkailu, synnytys ja juoksu

Tässä blogitekstin ensimmäisessä osassa käsitellään lyhyesti lantionpohjan rakenteita, virtsankarkailun esiintymisestä ja määritelmää sekä lantionpohjan yhteyttä vatsaontelon paineeseen.

Hyvinvointi
Mikä ihmeen vestibulaari systeemi eli tasapainoelin?

Esimerkiksi USA:ssa kahdeksan miljoonaa ihmistä konsultoi lääkäriä huimauksesta johtuen. Yli 65 vuotiaista suurin syy hakeutua lääkärille on juuri huimaus. Tässä kirjoituksessa käymme läpi vestibulaari systeemiä eli tasapainoelimen toimintaa ja häiriöitä.

Kiropraktiikka
Alaselkäkipu ja sen aktiivinen hoito - Kiropraktiikka ja alaselkäkipu (osa 2)

Vahvin näyttö alaselkäkivun hoitamiseen lukuisissa systemaattisissa katsauksissa sekä kansainvälisissä hoitosuosituksissa on todettu olevan liikunta. Blogisarjan toisessa osassa kerromme, miten kipeytynyttä alaselkää voi hoitaa ja milloin hakeutua hoitoon.

Kiropraktiikka
Mitä on alaselkäkipu? - Kiropraktiikka ja alaselkäkipu (osa 1)

Alaselkäkipu aiheuttaa pitkällä aikavälillä enemmän työkyvyttömyyttä kuin mm. migreeni, masennus ja diabetes. Alaselkään keskittyvän blogisarjan ensimmäisessä osassa kerromme alaselkäkivun aiheuttajista ja mitä kaikkien olisi hyvä teitää alaselkäkivusta.